onsdag 10 mars 2010

Prestigelös

Du är prestigelös, framåt och driven.
- Platsannons från Proffice

Jag är tveksam och funderar på vad ordet prestigelös egentligen innebär. Jag skulle tro att det i kontexten ovan syftar på någon som inte är högfärdig eller ute efter status. Men samtidigt lämnar ordet prestigelös en besk eftersmak. Först och främst är ju själva innebörden i ordet otydligt. Själv har svårt att tänka mig en prestigelös person som är framåt och driven, då det - i mina ögon - ofta är karakteristiskt för en karriärlysten person. För det andra är prestigelös ett så kallat "buzz word" som är populärt och används just av den anledningen - inte för själva innebörden i ordet.

Jag såg att en lämplig översättning av prestigelös på engelska skulle kunna vara "able team worker", vilket ju är en god egenskap att använda i platsannonser såväl som CV. Men prestigelös... Jag är tveksam.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar